Op woensdag 19 maart ontmoet gouverneur Cathy Berx verschillende burgemeesters en vertegenwoordigers van gemeentebesturen uit de provincie Antwerpen. Tijdens het overleg krijgen ze een toelichting over en een antwoord op hun vragen betreffende de afrekening van de brandweerbijdragen uit de periode 2007-2011. Die afrekeningen werden in december overgemaakt aan de gemeentebesturen.
Wat is dat, een brandweerbijdrage?
Niet elke gemeente beschikt over een eigen brandweerkorps. Om de optimale veiligheid van zijn inwoners en een efficiënte bestrijding van brand en ontploffingen te garanderen maakt zo'n gemeente gebruik van de diensten van een gemeente die wél een eigen brandweerkorps heeft. Deze korpsen worden ingedeeld in verschillende categorieën, naargelang hun minimale personeelsbezetting en beschikbaar materiaal. Zo zijn er Z-korpsen, Y-korpsen en X-korpsen (meer info over deze categorieën vindt u onderaan).

In ruil voor deze bescherming en diensten betaalt een gemeente zonder eigen brandweerkorps een deel van de kosten die gemaakt worden door de brandweerkorpsen die hen beschermen. De berekening van dit aandeel gebeurt in verschillende stappen:

- Eerst gaat men na hoeveel onkosten van de brandweerkorpsen in aanmerking komen voor terugvordering.
- Vervolgens kijkt men welk aandeel de gemeenten met een eigen brandweerkorps zelf moeten dragen.
- Als dat is vastgesteld, bepaalt men hoeveel de beschermde gemeenten moeten terugbetalen.

De terug te vorderen bedragen worden per type korps (X,Y of Z) samengeteld. Dit totaalbedrag wordt vervolgens herverdeeld over de gemeenten die beschermd worden door eenzelfde type korps. Dit betekent dat bijvoorbeeld alle gemeenten die beschermd worden door een Z-korps, een deel van de terug te betalen onkosten van alle Z-korpsen dragen.

Wat is de taak van de gouverneur en waarom dit overleg?

De juridische basis die de tweede stap in deze berekening mogelijk maakte, en die de gouverneur uitgebreide bevoegdheden gaf om het eigen aandeel te bepalen, werd in 2010 vernietigd door de Raad van State. Hierdoor was een achterstand ontstaan.

De nieuwe rechtsbasis, die in maart 2013 werd uitgevaardigd, beperkt echter de mogelijkheden van de gouverneur om de in aanmerking te nemen kosten aan te passen. Hierdoor vallen de terug te vorderen bedragen hoger uit dan verwacht. Verschillende gemeentebesturen hebben deze problematiek aangekaart bij de gouverneur.

Alvorens haar voorstel tot afrekening over te maken aan de minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet die er zich moet over uitspreken, organiseert de gouverneur een overleg met de betrokken burgemeesters en vertegenwoordigers van de gemeentebesturen. Tijdens dit overleg worden de problemen en bezwaren alsook het aangepaste voorstel besproken.